Snelste trein ter wereld: de magneetzweeftrein
De snelste trein ter wereld is de magneetzweeftrein, die werkt volgens het zogenaamde maglev-principe. Maglev staat voor magnetic levitation. Door gebruik te maken van een magnetisch veld zweeft de trein boven het spoor. Dit principe wordt voornamelijk gebruikt in China en Japan. Op 12 november 2003 brak China het wereldrecord op het traject tussen Shanghai en het vliegveld van Shanghai. Er werd een snelheid gehaald van maar liefst 501 kilometer per uur.
Bijna een maand later brak Japan dit record. Op 2 december 2003 haalde de magneetzweeftrein in Japan een snelheid van 581 kilometer per uur. In de regel rijden de magneetzweeftreinen echter 430 kilometer per uur. Op het traject tussen Shanghai en het vliegveld van Shanghai wordt een afstand van dertig kilometer in zeven minuten tijd overbrugt.
Ook in Duitsland worden testritten gedaan met de magneetzweeftrein, de zogenaamde Transrapid. Hier is echter in 2006 een ongeluk mee gebeurd, waardoor de testritten drie jaar lang werden gestaakt. De testritten in Duitsland zijn inmiddels weer hervat, maar tijdens een testrit mogen er maximaal vijftien personen meereizen in de trein.
Snelste trein op het spoor
Ook met de gewone spoortrein weet men noemenswaardige snelheden te halen. Met de Franse TGV (Train à Grande Vitesse) haalde men in 1990 al het wereldrecord van 515,3 kilometer per uur. Op 13 februari 2007 maakte men een testrit waarmee een snelheid van 559 kilometer per uur werd gehaald. Op 3 april 2007 haalde men een snelheid van 574,8 kilometer per uur. Hiermee werd het oude wereldrecord verbroken. In de praktijk zal men met de Train à Grande Vitesse echter tussen de 320 en 360 kilometer per uur rijden.
Snelste trein in Nederland
Treinen in Nederland zullen over het algemeen minder snel rijden dan treinen in grotere landen. Toch is op het Nederlandse spoor met de Taurus locomotief een snelheid van 256 kilometer per uur behaald. Dit gebeurde in 2006 op het traject tussen Rotterdam en de Belgische grens. De Taurus mag zich nu de snelste trein of locomotief van Nederland noemen.
Het oude record in Nederland was de Thalys die in de nacht van 5 op 6 oktober 1997 een snelheid reed van 199,5 kilometer per uur tussen Utrecht en Amsterdam. In de toekomst wil men de Thalys op sommige stukken in Nederland 330 kilometer per uur laten rijden.